یزدفردا: توانایی‌های هوش مصنوعی GPT2-chatbot ظاهراً حتی از GPT-4 هم بهتر است، اما هنوز نمی‌دانیم سازنده این مدل کیست.

به گزارش یزدفردا: یک مدل هوش مصنوعی مرموز با نام «GPT2-Chatbot» که سازنده‌اش مشخص نیست، بدون هیچ‌گونه تبلیغاتی در یک وب‌سایت مقایسه سیستم‌های هوش مصنوعی دیده شده است. کارشناسان از این مدل ابراز شگفتی کرده‌اند، چرا که با توانایی‌های GPT-4، پیشرفته‌ترین مدلی که OpenAI رونمایی کرده است، مطابقت دارد و ظاهراً در برخی موارد از آن نیز بهتر عمل می‌کند.

«اندرو گائو»، محقق هوش مصنوعی و دانشجوی دانشگاه استنفورد، در شبکه اجتماعی ایکس می‌گوید که نمی‌توان با قطعیت گفت چه‌کسی GPT2-Chatbot را ساخته است. وقتی از این چت‌بات درباره سازنده‌اش سؤال می‌شود، این برنامه خود را همان ChatGPT شرکت OpenAI می‌نامد که بر پایه معماری GPT-4 ساخته شده است. اما این ادعا را نمی‌توان به‌سادگی پذیرفت، زیرا می‌توان به سیستم‌های هوش مصنوعی دستور داد تا خود را به روش‌های نادرستی توصیف و معرفی کنند.

بااین‌حال، تنها واکنش رسمی OpenAI به این هوش مصنوعی از طریق «سم آلتمن»، مدیرعامل این شرکت صورت گرفته است. او در پستی در صفحه شخصی خود در ایکس نوشت: «من علاقه زیادی به gpt2 دارم.» شاید این نکته قابل توجه باشد که پست او یک‌بار ویرایش و اسم این مدل از gpt-2 به gpt2 تغییر کرده است.

توانایی‌های مدل هوش مصنوعی GPT2-Chatbot

اندرو گائو برای آزمودن توانایی‌های این چت‌بات، به او یک مسئله ریاضی دشوار از المپیاد بین‌المللی داد و این هوش مصنوعی در اولین تلاش خود، آن را حل کرد. به گفته گائو، تنها چهار دانش‌آموز برتر ریاضی در ایالات‌متحده می‌توانند این سؤال را حل کنند.

همچنین براساس گزارش VentureBeat، استاد دانشگاه پنسیلوانیا که درزمینه هوش مصنوعی مطالعه می‌کند، گفته که در آزمایش‌های او، این مدل در کارهای استدلالی پیچیده مانند نوشتن کد بهتر از GPT-4 عمل کرده است. البته او می‌گوید نمی‌توان مدعی شد که این مدل کاملاً از GPT-4 عملکرد بهتری دارد، اما در برخی موارد شواهد این امر را ثابت می‌کند.

عملکرد قوی این مدل باعث شده است که افراد مختلفی درباره منشأ آن گمانه‌زنی داشته باشند، چون این سؤال مطرح است که چرا چنین مدل قدرتمندی باید بدون تبلیغات و از طریق یک وب‌سایت بررسی و مقایسه مدل‌های هوش مصنوعی (LMSYS Chatbot Arena) منتشر شود؟

برخی از کارشناسان به شباهت‌هایی بین GPT2-Chatbot و مدل‌های قبلی OpenAI نیز اشاره کرده‌اند. بااین‌حال، اگرچه این مدل از نظر قابلیت‌ها به GPT-4 نزدیک است، اما به‌احتمال‌قوی ارتباطی با مدل معرفی‌نشده GPT-5 ندارد. همچنین این مدل نسبت به چت‌بات‌های قبلی مانند ChatGPT تمایل بیشتری به شکستن قوانین و نادیده‌گرفتن محدودیت‌ها دارد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا